24 tot 29 Maart 2019

29 maart 2019 - Portland, Australië

For English translation see below:

Zondag 24 Maart 2019

Vandaag willen we naar de zo genoemde “12 apostelen” een aantal door de zee uitgeslepen kalk-zandsteen formaties die hier voor de kust liggen. Kort na de middag kwamen we daar aan, het bleek dat het grote parkeerterrein bomvol stond met auto’s, er was echt geen plaats meer voor onze grote camper. We reden dus maar een paar kilometer verder, daar staan ook allerlei zandsteen formaties voor de kust. Het bleek hier veel minder druk te zijn dan bij de “12 apostelen”. Nadat we hier wat rondgewandeld en veel fotos gemaakt hadden zochten we een camping op in de buurt en besluiten morgenvroeg terug te gaan naar de “12 apostelen”. Volgens ons is het daar op maadagmorgen aanzienlijk minder druk dan op zondagmiddag.

Maandag 25 Maart 2019

Gisteravond gingen we zoals gewoonlijk om elf uur naar bed en we lagen nog geen vijf minuten en toen begon het toch te stormen! Alle ramen klapperden en via de bovenluikjes liep het regenwater naar binnen, dus wij er weer uit en alles afgesloten. Toen we weer op bed lagen hoorden we buiten nog van alles rammelen. Wim eruit om alle buiten luikjes dicht te doen. Uit voorzorg ook het deel van de camper dat je uit kunt schuiven weer naar binnen geschoven om zo minder wind te vangen. Ondanks de storm gingen we vanmorgen toch weer vroeg op pad want we willen echt alle rotsformaties zien nu we hier zijn. Tussen de buien door zijn we van de ene rotsformatie naar de andere gelopen, en ondanks dat we bijna uit onze kleren waaiden was het zeker de moeite waard. Daarna zoeken we een beschutte camping in het eerstvolgende plaatsje: Warrnambool want het waait nog steeds flink, en we willen daarom wat meer beschut staan dan gisteren.

Dinsdag 26 Maart 2019

Vanmorgen gingen we eerst op zoek naar de “Warrnambool graffiti wombat” (zie google voor achtergrond informatie). Het gaat hier om een clandestine muurschildering, gemaakt door een straat kunstenaar uit Warrnambool die een muurschildering had gemaakt die zo mooi uitviel dat dit in het nationale nieuws kwam en nu tot kunststuk is verklaard. Daarna gaan we naar TowerHill een natuurpark waar we gewandeld en gelunched hebben. Tijdends de lunch kwam er een emoe die mijn boterham af wilde pakken, best eng zo’n groot beest naast je. We kwamen er in dit park ook achter dat de kleine donkere kangeroes die we aan de kust zagen eigenlijk wallabies zijn. We camperen in het kustplaatsje Port Fairy.

Woensdag 27 Maart 2019

Vandaag zijn we het binnenland ingereden naar Halls Gap een stadje in het Nationaal park de Grampians. We hadden van diverse mensen gehoord dat dit een prachtig park is, en dat was voor ons voldoende reden om daar heen te gaan. De eerste 100km reden we door vlak land met grote boerderijen, in de verte zagen we de bergen. Zodra we bij de bergen aankwamen zaten we ineens midden in het bos, we vonden een prachtig picnic plekje om te lunchen, en om 3 uur kwamen we aan op de camping in Halls Gap. De rest van de middag lekker ge-relaxed naast de camper met  allerlei vogels en kangeroes om ons heen. Omdat de camping echt heel mooi is en we de omgeving morgen willen bekijken bijven we hier twee dagen.

Donderdag 28 Maart 2019

Vandaag niet met de camper gereden, het was prima weer dus we konden heerlijk wandelen in de bosrijke  omgeving en genieten van de natuur en van alle dieren om ons heen, er liepen zelf een paar herten voor de camper langs. Gezellig een sundowner gedronken met een Australisch echtpaar die tegenover ons stonden.

Vrijdag 29 Maart 2019

De Australiers waar we gisteren een biertje/wijntje mee hebben gedronken raadden ons aan toch weer terug te gaan naar de kust als we naar Adelaide willen. De weg is mooier en meer gevarieerd dan de inlandse route. Als we op de camping in Portland (weer een kustplaats) aankomen begint het te regenen en het houd niet meer op. Dus zitten we binnen met de kachel aan te lezen, puzzelen en dit blog bij te werken.

Sunday 24 March 2019

Today we left for the so called “12 apostles”, a number of lime stone rocks just in front of the coastline and formed by the tidal movements of the sea. When we arrived there we noted that the huge parking area was completely filled with cars, there was absolutely no place for our big van, so we decided to move on for a few kilometers to another place with similar lime stone formations. After walking around here and taking lots of pictures we decided to look for a nearby camping and go back to the “12 apostles” the next morning. We expect the place to be less busy on Monday morning than Sunday mid-day.

Monday 25 March 2019

As soon as we went to bed yesterday it started to storm heavily. All windows started rattling and via the roof hatches rainwater came into the van, so we got out of bed to close all windows and roof hatches. As a precaution we also returned the movable part of the van back into base mode, so that the van would catch less wind. Despite the heavy storm we left early morning to see the rock formations which we had missed yesterday. Between the rain showers we went from one rock formation sightseeing to the other. Because the wind is still very strong we want to stay at a less wind sensitive camping so that we get some decent sleep.

Tuesday 26 March 2019

In the morning we first wanted to find the “Warrnambool graffiti wombat” (see google for background). It concerns an illegally made wall painting, made by a street artist from Warrnambool. Because of its beauty the wall painting reached the national news and it was then declared a formal piece of street art. In the afternoon we went to TowerHill a national park, and walked one of the trails in the national park. When we had our lunch an emu passed by who tried to pinch my sandwich, it’s quite scary to see such a big bird right next to you trying to steal your food. In the park we found out that the little dark kangaroos which we often saw at the coast are in fact called wallabies. We camp at a coastal place called Port Fairy.

Wednesday 27 March 2019

Today we drove land inwards to Halls Gap a small town in a National park called the Grampians. We heard from several people that it was a real beautiful place to visit, this was for us a good enough reason to go there. The first 100 km we drove through flat land with big farms, and in the distance we saw the mountains. As soon as we arrived at the mountains we found ourselves in the middle of the forest, we found a nice picnic place for our lunch and at 3 pm we were at our camping in Halls Gap. The rest of the day we relaxed just outside our camper with all kind of birds and kangaroos around us. Tomorrow we will explore the area more in detail and will therefore stay here an extra day.

Thursday 28 March 2019

Today we did not drive with the camper, the weather was fine so we could have a lovely walk through the forest and enjoy the nature and its animals around us, there were even some dear passing our camper van at very close distance. We had a sun downer together with an Australian couple who camped opposite us.

Friday 29 March 2019

During yesterday’s sun downer the Australian couple advised us to go back to the coast if we wanted to go to Adelaide. The road is more beautiful and varied then the inland route. As soon as we arrived at the camping in Portland (again a place at the coast) it started to rain and it did not stop, so we sit inside the van with the heater on and read, do a puzzle, and update  this blog.