4 tot 10 Mei 2019

10 mei 2019 - Nome, Queensland, Australië

For English translation see below:

Zaterdag 4 Mei 2019

Vanaag zijn we naar een farm –Myella in Bananashire- gereden. Het leek mij altijd al leuk om eens het leven op een Australische boerderij van dichtbij mee te maken, en het is hier geweldig: gezellige mensen, kangaroos, kippen, een pratende galah (een rose papegaai) honden, kalfjes enz. Zelfs een baby kangaroo die vijf keer per dag een fles speciale melk krijgt, dus dat mocht ik vanmiddag twee keer doen; de kangaroo de fles geven. Er kwam nog een familie van 6 personen, en we hebben vanavond samen gegeten, de oude boer en zijn vrouw, hun dochter met partner, de familie van 6 en wij. We hebben heel wat afgepraat en zelfs hebben we nog verschillende spelletjes gedaan. Een prachtige afsluiting van Wim zijn 67e verjaardag.

Zondag 5 Mei 2019

Met een bakje vol eieren en een gevoel van weemoed hebben we afscheid genomen van de farmstay. Ik (Fenneke) had er nog wel een week willen blijven, maar we willen ook nog het een en ander zien van het noorden van Queensland, dus gingen we toch maar weer verder. Vanmorgen zei Lyn (de dochter die de farmstay runt) ”als jullie naar het noorden gaan moet je eigenlijk stoppen in Mount Morgan, daar is vandaag de jaarlijkse rodeo. Dat is echt een spektakel waar iedereen uit de wijde omgeving naartoe gaat.” Gelukkig vonden we een hele knusse camping in Mt Morgan, (waar we verwelkomt werden met 4 verse eitjes!!) en nadat we onze camper daar neergezet hadden zijn we naar de rodeo locatie gelopen. Inderdaad een heel spektakel waar cowboys en cowgirls proberen zolang mogelijk op een wilde stier of een wild paard te zitten, meestal halen ze de 8 seconden niet eens. Vooral de paarden rodeo was geweldig om naar te kijken, echt heel spectaculair. Vanavond zaten we weer gezellig rond het kampvuur, iedereen had wat eten meegenomen om dat met iedereen te delen. Al met al een heel gezellige avond, we kregen veel tips waar we onderweg naar het noorden heen zouden kunnen gaan.

Maandag 6 Mei 2019

Gisteren reden we weer een flink stuk door een berglandschap, vanmorgen toen we Mt.Morgan uitreden kwamen we er pas achter hoe hoog in de bergen dat stadje ligt. Nu weten we ook waarom het zo koud was vannacht! Nadat we de bergen achter ons gelaten hebben rijden we richting de oceaan en vinden we een mooie camping vlak aan zee, in Yeppoon. Helaas was er niet echt een strand, dus konden we geen echte strandwandeling maken.

Dinsdag 7 Mei 2019

Vandaag gaan we verder naar het noorden, als we nog maar net onderweg zijn rent er een vos vlak voor onze auto langs. We vinden een mooi plekje pal aan het strand in Clairview. We genieten van het uitzicht, en maken een strandwandeling. Een Deense dog en een jonge pittbull hond komen enthousiast op ons af rennen, maar daar word ik (Fen) heel ongelukkig van. Ik heb het niet op honden die ik niet ken, maar die wel tegen me op gaan springen. Hun baasje was nergens te bekennen, dus we kwamen niet makkelijk van de honden af. Het verpestte onze heerlijke strandwandeling. Terug bij onze camper gaan we lekker een sundowner drinken en proberen de honden zo snel mogelijk te vergeten.

Woensdag 8 Mei 2019

Vandaag hebben we 180 km gereden, de meeste tijd reden we langs grote plantages suikerriet. Prachtig groen, met groene bergen op de achtergrond. We rijden naar Cape Hillsborough, we willen daar naar een camping pal aan het strand en in een Nationaal Park. Elke ochtend voor zonsopkomst komen er meerdere kangaroos naar het strand, dus morgenvroeg moeten we om half zes op om de kangaroos op het strand te zien.

Donderdag 9 Mei 2019

Vanmorgen waren we al om half zes op het strand, en daar kwam de een na de andere kangaroe. Eentje zelfs met een jong in haar buidel die heel nieuwsgierig was naar al die toeristen op het strand. Toen de zon opkwam verdwenen alle kangaroes als sneeuw voor de zon, het bos in. Nadat we nog een wandeling door het mangrovenbos gemaakt hebben  vertrekken we al vroeg richting Horseshoe Bay. Daar komen we rond twaalf uur aan en genieten van een heerlijke middag bij de camper.

Vrijdag 10 Mei 2019

We zitten natuurlijk niet voor niets aan het strand, dus vanmorgen om 7 uur zijn we eerst een strandwandeling gaan maken. Daarna rijden we verder naar het noorden en willen naar ‘Billabong Sanctuary’ vlakbij Townsville, een dierentuin met alleen Australische dieren. Dit is precies wat we willen, en bovendien is er een camping direct naast, dus dat komt helemaal goed uit. Zeker als we horen dat we, als we eenmaal een entrée kaartje gekocht hebben, vrij in en uit mogen lopen en zelfs morgen terug mogen komen op datzelfde kaartje. Hier zien we weer koala’s, verschillende soorten kangaroos, veel vogels en de eerste levende wombat.

Saturday 4 May 2019

Today we went to a farm stay called Myella in Bananashire. We had already seen a few farm stay roadside advertisements the last few days inviting people to stay at their farm so we now decided to visit one of those places to see how life goes on at an Australian farm. We really liked the place, the people running the farm stay make us feel very welcome, we saw kangaroos, chicken, a talking galah (some kind of a parrot), calf’s etc. Even a kangaroo which had to be fed milk 5 times a day, so Fenneke did that in the afternoon. Another family of 6 persons arrived and we had a joined meal, the old farmer and his wife, their daughter with her partner, the family of 6 and the two of us. We did quite some talking and did a few games, all in all a wonderful way to spend Wim’s 67th birthday.

Sunday 5 May 2019

With a basket of eggs and a feeling of sadness we departed from the farm stay. I (Fenneke) would have liked to stay another week, but we also wanted to see a bit of north Queensland, so we left anyway. This morning Lyn (the daughter who is running the farm stay) told us “if you go north you should stop in Mount Morgan, to visit the annual rodeo, a real spectacle visited by many people from the region.” We found a nice camping in Mt Morgan, so after we had parked our camper we walked to the rodeo. At the rodeo cowboys and cowgirls have to sit as long as possible on a wild bull or a wild horse, most of the time they don’t even manage to do that for 8 seconds. We found the wild horses rodeo the most spectacular to watch. Tonight we joined a lot of camping guest sitting around the campfire, everybody brought some food which they shared with other camping guest. It turned out to be a very entertaining evening, where we got lots of tips where to go on our travels to the north.

Monday 6 May 2019

Yesterday we drove again through a mountain landscape, this morning after we left mt Morgan we noted that mt Morgan was really was really located high in the mountain. That was also the reason that Mt Morgan was so cold at night. After we left the mountains behind us we drove towards the ocean where we found a quiet camping near the sea in Yeppoon. Unfortunately there was no suitable beach for a beach walk.

Tuesday 7 May 2019

We continue driving north and found a nice camping directly at the beach in Clairview. We got a beautiful spot close to the sea. When we strolled around on the beach, a Danish dog and a young Pitbull came running towards us in an enthusiastic manner, that made me (Fen) feel uncomfortable. I am not at all keen on dogs barking and jumping around me. It spoiled my walk on the beach. Back at the camper we took our sundowner and forgot the dogs.

Wednesday 8 May 2019

Today we drove 180 km north, most of the time we passed large sugarcane fields. Very green with mountains in the background. We turned off to Cape Hillsborough, towards a camping at the beach, inside a National Park. Every day before sunrise lots of kangaroo’s come to the beach, so tomorrow morning we will be there at 5.30 to see the kangaroo’s do that.

Thursday 9 May 2019

We got out of bed at 5.30 and went to the beach to see kangaroos which gather every day at the beach to lick some salt. One of the kangaroos had a baby in his pouch which looked in a curious manner to all the tourists standing on the beach. Shortly after the sun got up the kangaroos went back to the forest. After breakfast we made a walk through the mangrove forest whereupon we left to Horseshoe Bay about 180 km north, where we arrived by noon and had a quiet afternoon at our campervan.

Friday 10 May 2019

Because we are at the beach we woke up at 7 am for a walk on the beach. After breakfast we drove on north to the so called ‘Billabong Sanctuary’ which is close to Townsville. This is some kind of a zoo with only Australian animals, which is exactly what we wanted. There was a camping directly next door to the zoo, so that was very convenient. In particular knowing that we could go in and out of the zoo as often as we wanted for two days on the same ticket. We saw more koalas, several different species of kangaroos, lots of birds and our first life wombat.