27 April to 3 Mei 2019

3 mei 2019 - Moura, Australië

For English translation see below:

Zaterdag 27 April 2019

Nadat we eerst nog een paar boodschapjes in het stadje gedaan hebben rijden we Narrabri weer uit richting Mt Kaputar National park. Daar willen we naar de zogenaamde Sawn Rocks, een heel bijzondere rots formatie die op het eerste gezicht op een geweldig groot kerkorgel lijkt. Deze keer is het voor de verandering een makkelijke wandeling ernaar toe, en dat is zeer welkom want allebei hebben we behoorlijk spierpijn van al ons geklauter en geklim. Even later  rijden we door kilometers en kilometers katoenvelden. Daarna stoppen we bij een oude gletcher, en ondanks dat het overal kurkdroog is, stroomt het water daar uit de rotsen en in een meertje. Weer een prachtige omgeving waar we lekker onze stoeltjes buiten zetten en gaan lunchen. We vinden een camping in Bingara.

Zondag 28 April 2019

Vanuit Bingara rijden we verder naar het noorden. Langs de kant van de weg zien we overal katoen dwarrelen. De katoen is geoogst en wordt in immens grote balen (die aan de zijkant open zijn) vervoerd, en natuurlijk waait er constant een beetje katoen over de weg, vandaar dat we zeker 80 km katoenvlokken zien dwarrelen. Het lijkt wel een beetje alsof het gesneeuwd heeft. We komen terecht in Goodiwindi en vinden weer een mooie camping, met een verwarmd zwembad (30 graden C) en zelfs een bubbelbad van 34 graden C. Daar willen wij wel in…lekker warm! Rond half zes word er een kampvuur aangestoken , en er staat een mand vol hout naast, om het vuurtje brandend te houden. Al snel zitten we met 9 mensen om het kampvuur heen en zitten we gezellig te kletsen, ieder heeft zijn eigen unieke verhaal.

Maandag 29 April 2019

We hebben vandaag 250 km gereden en werkelijk overal lag de katoenen sneeuw aan de kant van de weg!! We kwamen weer bij een plaats waar de silo’s geschilderd waren, maar lang niet zo mooi als in Victoria. We vinden een mooie camping middenin St. George - een leuk stadje.  Ook op deze camping drinken we gezellig met elkaar een sundowner (van 5 tot 7 uur) en hier wordt een magic puzzel uitgedeeld aan iedereen, dat was leuk om te zien hoe iedereen hier mee omging. De kamp manager kon alle puzzels oplossen, maar toen ik hem mijn (arabische) puzzelring gaf, wist hij er toch geen raad mee.

Dinsdag 30 April 2019

De afstanden hier in het binnenland van Australie zijn gigantisch, dus om van het ene stadje naar het andere te rijden ben je zomaar 200 km onderweg, en dan kom je alleen maar hier en daar een boerderij tegen, en misschien een mini-dorpje met 30-50  inwoners. In het gebied waar we nu doorheen  rijden heeft het behoorlijk geregend in februari, en dat is te zien; overal is het groen en overal is water. Vanmiddag hebben we in Roma een rustige camping gevonden, aan een rivier en wat bijzonder is aan dit plaatsje is dat er overal de zogenaamde bottle-trees (of flessenbomen) groeien. Op het eerste gezicht lijken deze bomen op de baobab bomen in Afrika, maar toch zijn ze heel anders.

Woensdag 1 Mei 2019

Vandaag weer meer dan 200 km gereden, nu zijn we in het Carnarvon National Park, er zijn hier meerdere berg kloven. De laatste 100 km bestond uit berglandschap, telkens omhoog en weer naar beneden, veel water en groen gras, een verademing na alle droogte waar we tot nu toe doorheen reden. We hoorden dat hier vorige week 300mm regen gevallen is in TWEE dagen tijd! We zitten op een prachtige camping (Takarakka) midden in het Carnavon National Park, we hebben hier alvast wat rondgelopen, morgen gaan we in de kloven wandelen, daar verheugen we ons alweer op.

Donderdag 2 Mei 2019

Vanmorgen werd ik gewekt door Wim: “kom mee, dit moet je zien!” Hij was al om kwart over zes bij de rivier en zag daar een plattepus, een echt Australisch nachtdier dat overdag niet tevoorschijn komt. Maar wat hij op de terugweg zag was minstens zo bijzonder: een aantal kangaroos met jonkies in hun buidel!! Dit hebben we nog niet eerder gezien, dus daar wilde ik wel m’n bed voor uitkomen.  Na het ontbijt gingen we de kloof in en hebben daar 5 uur!! gelopen en geklauterd en we moesten 14 keer door de rivier lopen. Aan het eind van de kloof was een rots met allemaal eeuwenoude Aboriginal tekens op de rots. En op de terugweg gingen we door een spleet in de rotsen en kwamen we in een door de natuur gevormde wat ze noemen amphitheater terecht. Al met al weer een onvergetelijke dag.

Vrijdag 3 Mei 2019

Vandaag vroeg opgestaan, we wilden proberen of we de plattepoes weer te zien zouden krijgen maar dat gebeurde helaas niet. We hebben het Carnavon National Park inmiddels weer achter ons gelaten, en hebben ruim 200 km gereden, over een lange rechte en slechte! weg. Later hoorden we dat dit de slechtste in Queensland is. We stoppen in Moura en krijgen op de camping een prima plekje tussen de palmen. Omdat we naar het noorden rijden wordt het elke dag wat warmer, het wordt daarom tijd dat we het dikke dekbed gaan opruimen want dat hebben we waarschijnlijk niet meer nodig. We lopen even naar het dorp en maken een paar foto’s van een beschilderde silo. Deze keer is het trouwens een watertoren.

Saturday 27 April 2019

After doing our shopping we left the town Mindara and drive in the direction of Mount Kaputar National Park, we visit the so called Sawn Rocks, a very special rock formation, at first sight the rock formation looks like a huge church organ, the walk to the formation was an easy walk, we were quite happy about that, because both of us still had sore muscles from the last two heavy walks. After mount Kaputa we drove on and stopped at an anchient site, although the whole area is very dry there was a small river flowing through some beautiful rock formations. So we put our camp chairs and table outside and had our lunch there. Hereafter we drove on and found a camping at Bingara.

Sunday 28 April 2019

We drove on in northerly direction. Along the road we saw everywhere cotton flakes flying around. The cotton is being harvested and was transported in huge round parcels. Because there is a constant wind a little bit of cotton is being blown away while driving and that’s why we saw cotton flakes blown in the wind over a distance of about 80 km. At times it looked as if it had been snowing. We found a camping in Goodiwindi with a heated swimming pool (30 C) and there was also a bubble bath (34 C), so we took a bubble bath, nice and warm! At 5.30hrs a campfire was lit, next to the campfire was a basket full of logs, which the guests could throw on the fire to keep it going. In no time we sat with 9 people around the campfire and had some pleasant talks, everybody had of course their own stories.

Monday 29 April 2019

Today we drove 250km we keep seeing cotton flakes at the roadside. We also passed a place where an artist had painted silos again, the paintings were less impressive as the ones we saw before in Victoria. We found a nice camping in the middle of St. George – a nice little town. At this camping we had a joint sun downer from 5 till 7, the camp management handed every guest a magic puzzle, it was nice to see everybody busy trying to solve their puzzles. The camp manager was able to solve the puzzles, but when Fenneke handed her Arabic puzzle ring to the manager he was unable to solve it.

Tuesday 30 April 2019

The distances in the interior of Australia are enormous, at times you need to travel 200km or more to travel from one place to the other, and then you only find a few farms and a mini village with about 50 inhabitants. The area we drove through today has seen a lot of rain in February, its green everywhere and we saw quite some water at the roadsides. This afternoon we found a quiet camping near a small river in a place called Roma.  One remarkable fact about Roma is that you see lots of bottle-trees here. At first sight these trees look like the baobab trees in Africa, bottle trees are however very different trees.

Wednesday 1 May 2019

Today we drove again more than 200 km, and ended up in the Carnarvon National Park, a park full of gorges. The last 100 km we drove consisted of varied mountain landscape. We went up and down all the time, and saw lots of water and green grass. A relieve after all the dry land we saw to date. We were told that last week they had 300 mm of rainfall in a period of just two days. We are on a beautiful camping in the middle of the Carnarvon Nat. Park, where we already walked around a bit. We look forward to visit the gorges tomorrow.

Thursday 2 May 2019

This morning Wim woke me up: “come and see this!” He was at 6.15 at the river and had seen a platypus, an Australian night animal which looks like a crossing between an otter and a duck it is impossible to spot these animals in daytime. On the way back to the camper he saw something which was equally significant, various kangaroos with babies in their pouch!! We had not seen this before, so I jumped out of bed to also see this. After breakfast we went to the entrance of the gorge and walked from one sightseeing to the other. By the time we were back at the camper we had walked for more than 5 hours and had done 14 river crossings. One of the sightseeing’s was an ancient site with aboriginal carvings in the rocks, these carvings were said to be a few 1000 years old. Another sightseeing was the so called amphitheater, to get there we had to pass a narrow crack in the rocks. All in all a very memorable day.

Friday 3 May 2019

Today we woke up early, we tried in vain to see the platypus again. We left the Carnarvon National Park behind us and drove a bit more than 200 km, over a long straight road. Later on we heard that this was one of the worst roads in Queensland. We ended up at a camping in Moura where we found a nice spot between some palm trees. Because most of the time we drive north it is getting a bit warmer every day, it’s therefore time to change our duvet for a lighter blanket. We strolled to the village to take a few pictures of another silo mural. By the way this time it was not a grain silo but a water tower.