20 to 26 April 2019

26 april 2019 - Narrabri, Australië

For English translation see below:

Zaterdag 20 April 2019

We kamperen in Lithgow een plaats midden in de Blue-Mountains. Het ligt lekker centraal en van hieruit kunnen we naar verschillende bezienswaardigheden. Vandaag zijn we naar de drie gezusters geweest, dit zijn 3 rotsformaties in de bergen. We lopen een prachtig aangelegde  wandelroute langs de rotswand.  Daarna gaan we naar de Evans  lookout in Blackheat, ik smeer een paar broodjes zodat we onze lunch kunnen eten bij de lookout. De Blue Mountains zijn echt de moeite waard om te bekijken en we blijven daarom nog een dag langer op dezelfde camping omdat er nog veel meer te zien is.

Zondag 21 April 2019

Vandaag zijn we naar de gloei-worm tunnel geweest, een natuur tunnel in de blue mountains waar gloeiwormen zijn, eerst 30 km rijden met de camper, een plek zoeken om de auto te parkeren, en daarna 2 uur lopen naar de gloeiwormtunnel. De wandeling gaat door een bos met meerdere stevige hellingen, al met al moeten we ruim 200 meter omhoog, we zien rondom ons heen zandsteen kliffen, een schitterende wandeling van drie en een half uur! In de tunnel is geen verlichting we hebben dus een zaklantaarn bij ons om in de tunnel nog iets te kunnen zien.  We zijn gebroken als we weer terug zijn bij de camper, maar we hadden deze tocht niet willen missen.

Maandag 22 April 2019

We hebben nog een nacht op dezelfde camping gestaan, vanmorgen eerst in Lithgow rondgelopen, daarna zijn we naar Mudgee gereden, en we camperen op een camping een paar kilometer buiten het stadje. We wilden eigenlijk naar de camping in het stadje maar die was vol. Dat was jammer want het was wel een heel leuk stadje om zomaar wat rond te wandelen.

Dinsdag 23 April 2019

Gistermiddag vertelde een buurman dat we beslist een wandeling naar “de drip” moesten maken.  Dat was 50 km naar het noorden, dus dat hebben we vanmorgen eerst gedaan, weer een schitterende wandeling in een kloof met rotsen aan beide kanten en een riviertje dat er doorheen liep.  Daarna zijn we terug naar het westen gereden en kwamen we uit in de plaats Gilgandra. Op deze camping hebben ze de gewoonte om om half zes het kampvuur aan te maken, en iedereen die dat wil kan een sundowner bij het kampvuur drinken, natuurlijk wel zelf je drankje meenemen. Heel gezellig, alleen jammer dat die Aussies vaak zo moeilijk te verstaan zijn…

Woensdag 24 april 2019

Vanmorgen op tijd uit Gilgandra vertrokken, onderweg gestopt bij een emu-farm en wat emu-olie gekocht. Om 12 uur waren we bij het informatiecentrum van het Warrumbungle park, en daar, middenin de bergen hadden ze zowaar een campsite met electriciteit. We vinden een prachtig plekje en zijn het er al snel over eens dat we hier twee nachten willen blijven. In de namiddag een prachtige wandeling gemaakt vanuit de camping en onderweg kwamen we veel kangaroos tegen en zelfs twee emu’s in het wild! Terug op de camping sprak ik een Australische mevrouw en die had nog nooit emu’s in het wild gezien.

Donderdag 25 April 2019

We blijven nog een dag in dit park waar rond de 15 verschillende wandelroutes zijn, gisteren hebben we een vrij vlakke eenvoudige wandelroute van ruim een uur gelopen vanuit de camping. Vandaag willen we een echte wandelroute volgen naar een uitzichtpunt op 200 meter hoogte. We rijden eerst een paar kilometer met de camper naar een parkeerplaats waar deze wandelroute start. We wisten dat er rond de 1000 traptreden zouden zijn, een pittige wandeling of eigenlijk een klim. We deden er ruim een uur over om boven te komen. Eenmaal boven hadden we een geweldig uitzicht wat ook te zien is op de fotos. Daarna zijn we terug gegaan naar het parkcentrum om voor de 2e dag te betalen. De baliemedewerkster was een in Nederland geboren australische dame, ze woont al meer dan 30 jaar in Australie maar sprak nog wel  Nederlands, op een gegeven moment zei ze:  “wacht even dan zal ik je wat leuks laten zien”. Ze kwam terug met een baby grijze kangeroe, die ze hier in het park gevonden hadden zonder moeder, zij verzorgt de kangeroe nu totdat hij groot genoeg is om voor zichzelf te zorgen. Fenneke mocht de kangeroe even vasthouden.

Vrijdag 26 April 2019

Vandaag hebben we na een laatste wandeling het Warrumbungle park achter ons gelaten en zijn we naar Narrabri gereden. Dat was ongeveer 150 km, waarvan 100 km een lange rechte weg was met aan beide kanten bomen die zwart geblakerd  waren. Gelukkig waren de bomen niet echt dood, bovenin waren  groene takken en tussen de bomen begon ook weer van alles te groeien. Maar je krijgt zo wel een beetje een indruk hoe verwoestend de branden in Austrlalie kunnen zijn.

Saturday 20 April 2019

We are in Lithgow a place in the middle of the Blue-Mountains. Lithgow is centrally located and it allows us to visit several sightseeing’s from this place. Today we went to the three sisters, being three rock formations in the mountains. We also followed a beautiful walking trail along the rock walls. Hereafter we went to the Evans lookout in Blackheat, we first prepared some sandwiches to take our lunch at the lookout. The Blue Mountains are really worthwhile to visit and we therefore decided to stay a few days longer at the Lithgow camping, because there are many more sightseeing’s to visit.

Sunday 14 April 2019

Today we went to the glow-worm tunnel, a natural tunnel in the blue-mountains with glow worms, first we needed to drive 30 km, and then we had to walk two hours to the glow worm tunnel. The walk went through a forest with several quite steep slopes, we had to climb about 200 meter. We saw sandstone cliffs all around us, an unforgettable walk of 3.5 hours! There are no lights in the tunnel so we took our torch with us to see something in the tunnel. Although we were completely exhausted when we were back at the camper, we would not have wanted to miss this beautiful walk.

Monday 15 April 2019

We stayed another night at the same camping. After we walked a bit in Lithgow in the morning we drove off to Mudgee, we found a camping a few kilometer outside the town. We had wanted to stay at another camping in town, it was however booked to capacity. That was a pity because Mudgee seemed to be a nice historic town to stroll around.

Tuesday 16 April 2019

Our neighbor advised us yesterday to visit “the drip gorge”.  Because it was about 50 km north of Mudgee, we decided to go to the drip gorge in the morning. After we arrived there we walked in the gorge for about 2 hours.  The walk was magnificent, there were rock cliffs on both sides of the gorge, as well as a small river which was running through the gorge. After visiting the gorge we went back to the west to go to a place called Gilgandra, at the camping in Gilgandra they arrange a campfire every day at about 5.30, anyone who would like to take their sundowner at the campfire can do so. Although very cozy we found it hard to really understand the Aussie small talk, they have such a strong dialect …

Wednesday 17 April 2019

Early in the morning we left from Gilgandra in northerly direction, we stopped at an emu-farm where we bought some emu oil. At noon we arrived at the Warrumbungle information center, where they told us that there was a camping with a powered site right in the middle of the National Park. Because we both like the place we decide to stay here for two days. In the afternoon we made a walk from the campsite, on the way we saw many kangaroo’s we even saw two emu’s in the forest! When back at the camping we spoke to an Australian lady, she said that she had never seen an emu in the wild…

Thursday 18 April 2019

We will stay another day at this park which has something like 15 different walking trails, yesterday we did a relative simple flat walking trail, which started and ended at the camping. Today we will do a real walking trail to a 200 meter high viewpoint. We first drove a few km with the camper to a parking place where the walking trail started. We knew that there were about 1000 treads, a stiff walk, it was actually more like a real climb. It took us just over an hour to reach the viewing point. Once we had reached the viewing point we had a superb view as can be seen on the photos. After the walk we went back to the visitor center to pay the camping fees for the 2nd day. The cashier at the center was an Australian lady (born in Holland she immigrated to Australia with her parents when she was about 10 years old) although she already lived more than 30 years in Australia she still spoke Dutch, at a given moment she said: “wait a moment I like to show you something”. She came back with a baby grey kangaroo, they had found it in the park without the mother, she offered to take care of the baby kangaroo until it will be big enough to go back to the park and take care of itself. Fenneke could hold the baby kangaroo for a while in her arms.

Friday 19 April 2019

After we did another walk in the Warrumbungle park this morning we drove off to Narrabri, a 150km drive north. About 100 km of the drive went through a forest, all the trees for the whole 100km were burned on the outside, luckily the trees had not died, new green leaves emerged again above the black stems and between the trees new trees started to grow. It is however clear how devastating all the fires in Australia can be, it takes at least 20 to 40 years, for all the burn marks to disappear.