Van 18 to 23 Maart 2019

23 maart 2019 - Marengo, Australië

Maandag 18 Maart 2019

Vandaag gaan we naar Philip eiland, ongeveer 80 km voor Melbourne een rit van 180 km. Zoals gewoonlijk stoppen we op mooie plekjes voor de koffie en de lunch. In de loop van de middag komen we aan op Philip eiland, een mooi toeristen eiland. We kamperen tegenover het Koala conservation centrum, daar kopen we speciale tickets waarmee we naar 4 verschillende attracties kunnen. De 1e attractie waar we heen gaan is de penguin parade. Op Philip eiland leven om en nabij 25,000 kleine pinguins. Overdag zijn ze in zee om op vis te jagen en te spelen, nadat de zon is ondergegaan komen ze aan land om te overnachten. Op 1 van de meest uitgelezen plekjes waar de pinguins aan land komen om te slapen is het pinguin centrum. Aan het strand is een tribune waar elke dag meer dan 1.000 mensen heengaan om de pinguins uit de zee te zien komen. Het was een bijzondere ervaring om dit van dichtbij te zien, helaas was het niet toegestaan om fotos te maken, ik stuur daarom maar een foto mee van aan land komende pinguins die we van het internet hebben gehaald. Onderweg naar het penguin centrum zagen we diverse zogenoemde grijze ganzen, deze komen alleen voor in Zuid Australie, op Philip eiland  zie je best veel van dit soort ganzen.

Dinsdag 19 Maart 2019

Vanmorgen naar de 2e attractie geweest: het koala centrum, een stuk oorspronkelijk bos waar een houten wandel promenade tussen de eucalyptus bomen is aangelegd zodat je vlak langs de koalas kunt wandelen. Behalve koalas zagen we ook kangeroes en natuurlijk weer veel vogels. Na de middag zijn we naar attractie nr. 3 geweest, een virtuele reis naar Antarctica, heel leuk aangelegd.

Woensdag 20 Maart 2019

Vanmorgen eerst boodschappen gedaan want we moeten natuurlijk wel elke dag eten! Daarna naar de laatste attractie: een australisch historische boerderij op Churchill eiland, een klein eilandje net naast de kust van Philip eiland. Behalve de historische boerderij is er geen andere bebouwing op dit eiland. Nu is de boerderij een openlucht museum geworden waar je kan zien hoe de eerste settlers hier rond 1850 een boerderij begonnen. Wij vonden de opzet wel wat simpel. Nadat we een kopje koffie hadden gehad in de camper zijn we vertrokken naar de volgende camping aan de oostkant van Melbourne.

Donderdag 21 Maart 2019

Melbourne is een ruim opgezette stad, met ongeveer 5 miljoen inwoners. Omdat de stad ons niet echt trekt om te bezoeken willen we er zo snel mogelijk doorheen rijden, dat is ruim een uur rijden. We zien veel wolkenkrabbers, dus nog een reden om de stad zo snel mogelijk achter ons te laten. We rijden door naar Torquay een touristisch plaatsje aan de zuid kust, hier begint de zogenoemde ‘great ocean road’, de kustweg tussen Melbourne en Adelaide. Volgens zeggen is dit de mooiste weg van Australie, we zullen dit komende dagen gaan zien.             In Nederland is de lente begonnen, en vandaag begint de herfst in Australie.

Vrijdag 22 Maart 2019

We waren vroeg opgestaan en zaten om half negen alweer op de weg en 5 minuten later waren we op de 'great ocean road'. Het weer zat niet echt mee, het was zwaar bewolkt, toch zien we al snel waarom deze route zo beroemd is; we rijden pal langs de oceaan, soms gaan we 100 meter omhoog en lijkt het net alsof we door een regenwoud rijden om even later weer af te dalen naar zee niveau. Om 11 uur rijden we door het kustplaatsje Lorne, omdat we dit een leuke plaatsje vinden met een heel mooie camping aan een riviertje besluiten we om hier  te blijven. We hebben een prachtig plekje aan de rivier en gaan Lorne verkennen. Overal in Australie zien we Kaketoes, een Indonesische tourist maakt een foto van ons tussen de Kaketoes.

Zaterdag 23 Maart 2019

Vandaag scheen de zon gelukkig weer, dat maakt de wereld een stuk mooier, zeker als je zo dicht langs de oceaan rijd. We reden verder op de 'great ocean road' aan de ene kant groene bergen en aan de andere kant een azuurblauwe zee, daartussenin het gele strand. Na ongeveer 50 km bereiken we Appolo Bay ook weer een leuke kustplaats met diverse campings, dus zoekeen we een mooi plekje om te overnachten.

Monday 18 March 2019

Today we went to Philip Island, about 80 km before Melbourne, a drive of about 180 km. As usual we stop at some nice picnic places for coffee and lunch.  In the course of the afternoon we arrive at Philip Island, a beautiful tourist location, where you can visit all kind of attractions. We stay at a camping right opposite the koala conservation center. We bought special tickets allowing us to visit 4 attractions. The first attraction we visit is called the penguin parade. About 25,000 penguins live at Philip Island. During daytime the penguins are at sea to hunt for fish and to play around. Just after sunset all these penguins come ashore to spend the night and sleep. At one of the best penguin landing sites is a support gallery where every day more than 1,000- people come to sit and wait to see the penguins coming ashore. It really was a very special experience to see this from so close. The penguins are not afraid for people so you can see them from nearby. Unfortunately it was not allowed to take pictures from the penguins coming ashore so I included a picture from internet showing this. On the way to the penguin center we saw several so called grey geese, these are only found in South Australia and there are many grey geese at Philip Island.

Tuesday 19 March 2019

Today we went to the 2nd attraction: the koala center, it basically consist of an original forest which includes a boardwalk constructed between the trees so that you see the koalas from close range. Apart from koalas we also saw quite some kangaroos and of course many birds. In the afternoon we went to the 3rd attraction: a virtual journey to Antarctica, very nicely done.

Wednesday 20 March 2019

Because we need to eat every day we first had to do our shopping. Hereafter we started the last attraction: an Australian historical farm located at Churchill island, a small island near the cost of Philip Island. Apart from the farm there are no other buildings at the island. It’s now something like an open air museum, where one can see how the early settlers started a farm here in 1850. Although the set up was nice it was also a bit simple compared with similar attractions in Europe. After we had a cup of coffee in the camper we left for our next camping at the east side of Melbourne.

Thursday 21 March 2019

Melbourne is a spacious city with approx. 5 million people. We are not attracted to visit Melbourne and therefore want to pass through the city without delay, a bit more than an hour’s drive. We see lots of skyscrapers, another reason to leave the city behind us. We drive on to Torquay a tourist village directly at the south coast, this is where the so called  ”great ocean road” starts, a coastal road between Melbourne and Adelaide, this is according to local people the most beautiful road of Australia, we will see this during the next few days. Although spring started in Holland, today autumn started in Australia.

Friday 22 March 2019

Because we woke up early we started driving at 8.30, five minutes later we were at the great ocean road. The weather was lousy, very cloudy. We quickly noted why this road is so famous; we drove directly next to the ocean, at times we drove upwards for say 100 meters where we were passing through a rain forest, only to descend a little later to go back to sea level. At 11 AM we passed through a small coastal village called Lorne. Because Lorne seemed a real cozy place with a beautiful camping we decided to stay here at the camping, we got a nice place at the river. In Australia you will see many Cockato parots, an Indonesian tourist took a picture of us between the Cockatoos.

Saturday 23 March 2019

Today the sun was back, and that makes the world a lot nicer, in particular when driving along the ocean. We continue driving the great ocean road, on one side we have green rocky hills, on the other side we see the sky blue sea, in between we see the yellow beaches. After about 50 km we reach Appolo Bay, another cozy coastal village with several campings, and we find ourselves a nice spot for the night.