13 to 19 April 2019

19 april 2019 - Sydney, Australië

For English translation see below:

Zaterdag 13 April 2019

Vandaag is de laatste dag dat we de Murray rivier volgen, het landschap begint weer te veranderen. De afgelopen week was het elke dag dermate vlak dat het leek alsof we in Nederland waren, vandaag werd het ineens heuvelachtig, een welkome afleiding. We vinden een prachtig plekje op een camping aan een stuwmeer: Lake Hume. We genieten van het uitzicht en de rust om ons heen en maken een wandeling naar de dam, ik maak nog wat foto’s van de prachtige omgeving en de geweldige bomen.

Zondag 14 April 2019

Vandaag zitten we op de helft van onze vakantie, en zijn het gelukkig nog lang niet zat. We reden door een mooi heuvellandschap en uiteindelijk kwamen we terecht in de “Snowy mountains” nu zitten we op een camping aan de voet van de bergen. Morgen gaan we door de snowy mountains rijden.

Maandag 15 April 2019

Door de bergen rijden is altijd bijzonder, zo ook in Australie, wat in de snowy mountains opvalt is dat het berglandschap echt prachtig groen is, we gingen hoger en hoger tot we uitkwamen op een vlakte op 1500 meter hoogte. Daar liepen wilde paarden, we hebben zeker 100 gezien. In 1859 was er op deze hoogvlakte een dorp met pakweg 15000 goudzoekers. Toen er ruim een jaar later geen goud meer gevonden werd verdwenen alle 15000 goudzoekers weer even snel. Nu zijn er enkel nog wat restanten van de nederzetting over, we zien meerdere touristische borden die tekst en uitleg geven over deze goudkoorts. Aan de andere kant van de bergen zagen we heel veel dode bomen die het landschap een wat spookachtig uiterlijk gaven. Later hoorden we dat er in 2003 een verwoestende bosbrand is geweest in dat gebied, en nu staan er tussen de nieuwe bomen alleen nog de skeletten van de dode bomen.

Dinsdag 16 April 2019

Vanmorgen door een mooi groen glooiend landschap gereden met bergen op de achtergrond. We moesten om de bergen heen rijden, er gaan wel wat onverharde wegen door de bergen, maar die willen wij niet nemen met onze campervan. In de plaats Cooma vinden we een een mooi plekje voor de koffie, de bomen hadden prachtige herfst kleuren.  Enkele magpies (familie van de kraaien) kwamen vlak naast de auto zitten, ze zaten duidelijk te schooien voor eten. De magpies maakten een uitgesproken geluid zoiets als een een orgel die nog ge-tuned moest worden. Daarna reden we door naar Canberra de hoodstad van Australie. Nadat we snel een hapje hadden gegeten zijn we met de taxi naar de stad gegaan, waar we ons af lieten zetten bij het national museum, we wilden vanaf het museum naar het parlements gebouw lopen, de taxi had ons echter bij een ander museum afgezet dan we hadden aangegeven, we moesten daardoor een stuk verder lopen om bij het parlementsgebouw te komen, om half vijf waren we pas bij het parlements gebouw, waar je in kan om het te bezichtigen, omdat het gebouw om 5 uur dicht gaat voor bezoekers hadden  we nog  maar een half uur de tijd om dit gebouw van binnen te bekijken, daarna liepen we terug naar het stadscentrum om een hapje te eten. We vonden een leuk italiaans restaurant waar aan elke tafel spelletjes gespeeld werden, het hele restaurant lag vol met spelletjes die de gasten naar believen konden pakken om een spelletje met vrienden of familie te spelen, iedereen maakte daar dankbaar gebruik van.

Woensdag 17 april

Vandaag zijn we naar Goulburn gereden, een stadje dat zichzelf “fine wool capital of the world” noemt. Dit gebied is hier bekend om zijn Merino schapen, ze zeggen dat dit de beste wol-schapen zijn. We zijn al vroeg in Goulburn, en na de lunch gaan we naar de Merino-wol-winkel. Alhoewel ze daar leuke souvenirs verkopen vonden we de wollen artikelen tegenvallen voor een plek dat zich de wool capital of the world noemt. We verlaten de winkel met diverse souvenirs, maar zonder wol.

Donderdag 18 April 2019

Vanmorgen eerst rondgelopen in het stadje Goulburn. Er zijn nog veel oude gebouwen (sinds 1855) bewaard gebleven, dus dat was een historical tour. Daarna reden we richting de ‘blue mountains’ en zijn gestopt bij de Wombeyan caves. Daar staan we op een prachtige camping in het bos. We lopen naar een van de vrij toegankelijke caves die uitkomt in de kloof. Het is een ‘self guided’ tour, dus we lopen heerlijk met z’n tweetjes en komen geen anderen tegen.

Vrijdag 19 April 2019

We rijden naar Oberon en daar horen we dat de camping vol is vanwege het paasweekend. We bellen naar een andere camping 45 km verderop in Lithgow, die konden ons wel een plekje geven, dus besluiten we om door te rijden. We hebben geluk als we daar aankomen, we kunnen voor twee nachten een zogenaamde ‘powered site’ krijgen, dat is een plek met electriciteit. We hoeven morgen dus niet weer te zoeken naar een camping plek. We waren al gewaarschuwd dat met de Pasen alles vol zou zitten, maar we hebben dus geluk.

Saturday 13 April 2019

Today is the last day that we follow the Murray river, the landscape started to change. The whole of last week the landscape looked just like the Netherlands, very flat and no hill to be seen, we now saw hills again, a welcome change. We found a beautiful camping next to a hydro dam and water reservoir called Lake Hume. We enjoyed the lake view and the peaceful environment. We walked to the dam and took some pictures of the environment and the magnificent trees.

Sunday 14 April 2019

Today we are halfway our holiday and we are still very glad to be on this camper trip. We drove through beautiful hills towards the “Snowy Mountains”, and ended up in a camping at the foot of the mountains. Tomorrow we will drive through the Snowy Mountains.

Monday 15 April 2019

Driving through the mountains is always very special, also in Australia, what strikes us in the Snowy Mountains is that the mountains are very green, we went higher and higher until we ended up at a large plain at 1500 meter altitude. There were wild horses, we saw at least 100 of them. In 1859 there was a gold rush at these high plains. In 1860 there was a village with about 15000 gold miners. About a year later there was no more gold and all 15000 gold miners disappeared as quickly as they came. Now there are only some ruins left of the village, we saw everywhere tourist sign boards which explained the history of the gold fever. At the other side of the mountains we saw many dead trees, giving the area a somewhat spooky character. We heard later that there had been a huge forest fire in 2003 covering a few 1000 km2 which had burned the outside of the trees. Many trees had died as a result of this devastating fire. Many dead tree structures still exist and give this area this spooky character.

Tuesday 16 April 2019

Today we drove through a beautiful green hilly landscape with mountains at the background. We had to drive around the mountains to avoid the gravel roads, since gravel roads are not very pleasant for big camper vans.  We found a nice place for a cup of coffee in a place called Cooma, the trees had beautiful autumn colors. Some magpies (family of the crows) came very close to us, they were clearly begging for food. The magpies made a distinct sound which can best be described as an organ which needs to be tuned. Hereafter we drove to Canberra the capital of Australia, after we had a quick bite we went by taxi to the center of Canberra, where we wanted to alight at the national museum. We intended to walk from the museum to the parliament building, unfortunately the taxi dropped us  at a different museum to the one we had indicated, we therefore had to walk a significant longer distance to get to the parliament building, at approx. half five we arrived at the parliament building, visitors are allowed to enter the building to see the inside, and because visiting hours are up to 5 in the afternoon we only had half an hour to see the inside, thereafter we went back to the town center for a meal. We found a nice Italian restaurant where we saw people playing games at each table. There were games all over the restaurant, and people were free to take to play any game they wished to play with friends or family, which everybody gratefully did.

Wedenesday 17 April 2019

Today we drove to Goulburn, they like to call themselves “fine wool capital of the world”. The area is known for their Merino sheep, they say that these sheep are the best wool producers in the world. We arrived early in Goulburn, after lunch we went to the Merino-wool-shop. Although they had nice souvenirs we were disappointed with their wool products for a place calling themselves the wool capital of the world. We left the shop with several souvenirs, but without any wool products.

Thursday 18 April 2019

In the morning we first walked around in Goulburn. The center of Goulburn still has many historical buildings (since 1855) which are worth seeing. Thereafter we left in the direction of the “blue mountains” we camped at the Wombeyan cave complex, the cave complex includes a big camping in the forest. After we had lunch we walked for about 45 minutes to one of the free accessible caves next to a gorge.

Friday 19 April 2019

We drove to Oberon and heard that due to the Easter weekend the camping was fully booked. We then called another nearby camping in Lithgow 45 km down the road, they told us that they still had one place left, so we decided to drive to Lithgow. We were lucky because we could stay 2 nights at this camping at a powered site, which means that we have electricity. We were also happy that we would not have to search for another camping tomorrow, which would most likely be full. People had already warned us that all camping's would be full during Easter weekend, so we felt very lucky that we had managed to find a good place.