Van 6 tot 12 April 2019

12 april 2019 - Yarrawonga, Victoria, Australië

For english translation see below:

Zaterdag 6 April 2019

Vlakbij de camping ligt een wijngaard waar een groot moerasachtig natuurgebied bij hoort waar je verschillende wandelingen kunt maken. We besluiten nog een dag langer in Kingston te blijven om een van die wandelingen te doen, en omdat we in de droge tijd zitten konden we dwars door het moeras gebied lopen. Omdat het erg droog was zien we niet veel vogels, en daar hadden we wel een beetje op gehoopt. Ondanks dat we niet veel vogels zagen hebben we toch wel een hele leuke wandeling gemaakt. De rest van de dag heerlijk op de camping gezeten en een sundowner gedronken samen met de buren.

Zondag 7 April 2019

Vandaag reden we van Kinston via Loxton naar Renmark, we vinden weer een mooie camping aan de Murray rivier. Onderweg reden we langs grote velden met druiven, dan weer rijen olijfbomen of sinasappelbomen, zover je kunt kijken. Morgen gaan we voor de zoveelste keer de grens weer over, nu van Zuid Australie naar Victoria, en je mag absoluut geen verse groenten en fruit meenemen, dus heeft Fenneke alle groente maar gebakken of gekookt, want dan mag je het namelijk wel meenemen. Je wordt er wel een beetje doodziek van dat je bij elke provincie grens overgang met je groente en fruit zit te hannessen, ze zijn in Australie flink paranoia als het op groente en fruit ziektes aankomt.

Maandag 8 April 2019

We rijden 175 km naar het oosten en zijn nu weer in Victoria we vinden een camping in Mildura nog steeds aan de Murray rivier. Onderweg reden we langs  een emu farm, we zagen tenmiste 100 emu’s. De emu’s worden gehouden om emu olie te maken, emu olie schijnt goed te zijn voor onze huid. Helaas moeten de emu’s wel gedood worden voor de productie van de olie. Omdat het vlees van de emu niet lekker is wordt de emu verder nergens voor gebruikt. We rijden ook weer langs vele wijngaarden, ergens aan de kant van de weg zien we druiven en rozijnen te koop staan. De rozijnen zitten nog aan trosjes, zo hebben we ze nog niet eerder gezien. De druiven smaken verrukkelijk. Nadat we de camper geparkeerd hebben op de camping maken we een wandeling door het bos langs de Murray rivier.

Dinsdag 9 April 2019

Vanmorgen hebben we eerst een uurtje gewandeld door Mildura, een schoon en goed georganiseerd stadje. Daarna vertrokken we naar RobinVale weer een klein plaatsje aan de Murray rivier, waar we rond 1 uur in de middag aankomen. Onderweg zien we weer veel wijngaarden, sinasappelbomen en olijfbomen. Nadat we een kop soep en een broodje gegeten hebben gaan we RobinVale  verkennen.

Woensdag 10 April 2019

Omdat het s’morgens en s’avonds bar koud is (vanmorgen was het 6 graden C), hebben we de vesten en truien maar weer tevoorschijn gehaald, overdag is het wel aangenaam zonnig weer, maar s’morgens en s’avonds wil je heus wel wat extra kleding aantrekken. Vandaag zijn we naar Swan Hill gereden waar we zoals gewoonlijk weer hebben rondgewandeld. s’Avonds zijn we naar de sound en light show geweest aan de oever van de Murray. De sound en light show brengt de geschiedenis van de Murray rivier in beeld, door middel van laser en hologram beelden, die in het midden van de rivier geprojecteerd worden op een scherm van water “fontijnen en mist”. De effecten waren zonder meer formidabel. We hebben verschillende sound en light shows gezien maar zoiets als dit hadden we nog nooit gezien.

Donderdag 11 April 2019

Het landschap verandert sterk soms lijkt het wel of we door een Nederlandse  polder rijden, grote vlakten met groene geirrigeerde velden. De niet geirrigeerde velden zien er uit als een saaie woestijn. We vonden weer een camping aan de rivier met een flink stuk bos, waar we weer een boswandeling gemaakt hebben. Na de boswandeling hebben we een sundowner gedronken met de buren, (elke dag hebben we nieuwe buren)  die hadden zwaar pech want hun auto had een vastloper gehad en bij de garage konden ze niets doen vanwege de drukte voor de paasdagen. De monteur heeft volgende week donderdag pas tijd om naar hun auto te kijken. Half Australie gaat gedurende de paasdagen met hun motorhome of camper op stap en iedereen wil zijn auto voor die tijd nog even goed na laten kijken.

Vrijdag 12 April 2019

Gisteren gaven onze buren aan dat de zo-genoemde “silo art route” erg leuk was om te rijden. Deze route gaat door diverse kleine boeren dorpjes, vaak minder dan 100 inwoners waar meerdere graan silos staan. De lokale gemeeschap had bedacht, en geld ingezameld, om een aantal graansilos te beschilderen om op die manier touristen naar de dorpen te trekken die dan weer geld uitgeven om een hapje te eten of wat geld te doneren voor de kunstwerken. Dit idee bleek een schot in de roos, bij alle graansilos zagen we diverse bezoekers die een dagje uit waren en die hier of daar een hapje gingen eten en dus wat geld achter lieten in de dorpjes. De silos waren beschilderd met vogels, werk paarden en militaire helden.

Saturday 6 April 2019

Near the camping is a winery with a huge swamp area which include walking trails. We decide to stay a day longer at Kingston to make one of these walks through the swamp. Since we are in the dry season we were able to walk directly through the swamp area. Due to the dryness there were not many birds, we had of course hoped to see many birds but this was not the case. Despite the lack of birds we had a beautiful walk. The rest of the day we stayed at the camping and relaxed, and had a sundowner with our neighbors.

Sunday 7 April 2019

Today we drove from Kingston via Loxton to Renmark, and we found another beautiful camping at the Murray river. We drove through huge grapevines, and through rows upon rows of olive trees and oranges, as far as the eye could see. Tomorrow we will again pass another provincial border, this time we will drive from South Australia to Victoria. Once again we are not allowed to take any fresh fruit or vegetables with us. Fenneke therefore decided to fry or cook all our fresh fruits and vegetables, once cooked you are allowed to bring these goods with you. We must say that we are really getting fed up with having to make all kind of arrangements with the fresh fruit and vegetables at the provincial borders. Government officials in Australia are really paranoia if it comes to vegetable or fruit deceases.

Monday 8 April 2019

We travel 175 km to the east and are back in Victoria, we found a camping in Mildura again next to the Murray river. On the way we passed an emu farm, we saw at least 100 emu’s. The emu’s are farmed to produce emu oil, said to be good for our skin. Unfortunately the emu’s have to be killed to produce emu oil. Because emu meat is not considered nice for consumption, the emu’s are only farmed for their oil. We drive for many kilometers along grapevines, somewhere at the roadside we saw grapes and raisins for sale. De raisins were still on a bunch like a bunch of grapes, we never saw that before. The grapes tasted extremely well. After we parked the camper at the camping we had a walk in the forest along the Murray river.

Tuesday 9 April 2019

This morning we first walked around for an hour in Mildura, a clean and well organized small town. We then drove to RobinVale another small town at the Murray river where we arrived at about one in the afternoon. On the way we still saw many grapevines, orange trees and olive trees. After we took a cup of soup with some bread we went to RobinVale to explore the town.

Wednesday 10 April 2019

The last few days it became colder and colder during early morning and late evening hours (this morning it was only 6 C), we therefore dug up our cardigans and pullovers again, by midday the weather is quite OK, however during early morning and late evening hours we do like to put on some extra clothing to keep warm. Today we went to Swan Hill, where as usual we walked around a bit. In the evening we went to see the sound and light show performed at the bank of the Murray river. The sound and light show depicts the history of the Murray river, by means of laser and hologram images, projected on a huge spray or fountain of water & mist in the middle of the river. The effects were really very impressive. We saw quite a few sound and light shows in our life but never one like this.

Thursday 11 April 2019

The landscape changed quite a bit, at times it looked as if we were driving through a Dutch polder, large plains with green irrigated fields. The non-irrigated fields were a boring flat dessert. We arrived again at a camping on the river next to a large forest, so we made another forest walk. Hereafter we had a sundowner with the neighbors(every day we have new neighbours), they were very unlucky because their car had broken down, and at the garage they could not do anything for at least a week because all garages were fully booked in connection with Easter check-ups. Half Australia will travel with their motorhome or camper during Easter holidays and most people want to have their vehicle checked before starting travels.

Friday 12 April 2019

Our neighbors told us yesterday that the so called “silo art route” was a nice one to drive. This drive goes through several small farmer villages, often less than 100 inhabitants, where several silos are standing. The local community developed the idea to paint art on a number of grain silos to attract tourists to the villages. After the community managed to receive funding for this initiative the silos were art painted. The initiative appeared to be a bulls eye shot, quite some day trippers came to the villages to see the murals, at the same time they did spend some money for food and drinks. We saw visitors at each art painted silo. The art on the silos comprised primarily of birds, farm horses and military heroes scenes.