Van 30 Maart to 5 April 2019

5 april 2019 - Kingston-On-Murray, Australië

Zaterdag 30 Maart 2019

Vanmorgen begon de dag met prima weer maar toen we in de auto zaten begon het toch weer te regenen. Buien en zonneschijn wisselden elkaar af en zorgden voor mooie regenbogen. Onderweg zagen we 3 emoes aan de kant van de weg, helaas geen foto want als je 80 km/uur rijdt ben je  daar toch te  snel voorbij om een leuke foto te maken. Vandaag zijn we van de provincie Victoria naar de provincie zuid Australie gereden. Alhoewel er geen gecontroleerde grensovergang is, staan er wel borden aan de kant van de weg die aangeven dat het verboden is om verse goenten en fruit mee te nemen. Er zijn zelfs stopplaatsen waar vuilnisbakken staan waar je alle verse groenten en fruit in weg moet gooien. Dat doen we natuurlijk niet, we hebben er gewoon voor gezorgd dat alle groenten en fruit op was, we moesten daarom in het 1e stadje boodschappen doen om alles weer in te slaan. Daarna rijden we naar Millicent waar we een leuke kleine camping vinden waar we een heel mooi plekje krijgen met uitzicht over het heuvellandschap.

Zondag 31 Maart 2019

Het was bar koud vannacht we hebben de hele avond de verwarming aangehad, ja onze campervan is voorzien van een gecombineerde Airco / verwarmings unit die je aan kunt zetten zolang je maar electriciteit hebt. We hebben er zelfs een tweede dekbed bij gehaald om ‘snachts warm te blijven.  We rijden naar Robe een 170 jaar oud stadje met veel oude gebouwen, we vonden een mooie camping tussen twee meertjes, daarna gingen we te voet het stadje verkennen.

Maandag 1 April 2019

s’Morgens eerst nog even naar de kaap in Robe gereden om de haven, de vuurtoren en de obelisk te zien, hier wat rondgewandeld en foto’s gemaakt, daarna vertrekken we naar Meningi, een kustplaatsje pakweg 150 km ten zuiden van Adelaide. De kustweg tussen Robe en Meningi gaat dwars door het Coorong national park dat meer dan 130 km lang is. Het park volgt een lagoon ook 130 km lang. het is slechts een paar km breed, de lagoon staat in verbinding met de Murray rivier en tot op zekere hoogte ook met de zee en, het is dus brak water waar veel vogels, vooral veel pelikanen en eenden op af komen. Op de camping in Meningi krijgen we een prachtig plekje direct aan het meer, met honderden pelikanen om ons heen.

Dinsdag 2 April 2019

Vandaag scheen de zon de hele dag we hadden voor de verandering een onbewolkte lucht. We vertrekken naar Victor Harbor, om daar te komen moesten we met een pondje de Murray rivier over. Eerst reden we door een soort woestijnlandschap, daarna reden we ineens kilometers lang midden tussen de druivenvelden door. Victor Harbor is een vrij grote kustplaats waar vroeger op walvissen werd gejaagd. Tussen Juli en October komen er nog steeds walvissen naar Victor Harbor om te paren, de walvissen zijn daar nu veilig want de jacht is nu gelukkig verboden.

Woensdag 3 April 2019

Voordat we Victor Harbor uitrijden hebben we eerst boodschappen gedaan. Daarna rijden we verder naar Adelaide, naar onze volgende camping. In Adelaide hebben we een afspraak met Gary Fok een vroegere collega van Wim. Gary woont en werkt nu in Adelaide, na werktijd heeft hij ons opgehaald op de camping en heeft hij ons het centrum van Adelaide laten zien, nadat we samen een heerlijk hapje hebben gegeten heeft Gary ons terug gebracht. Het weer is inmiddels enorm opgeknapt overdag rond de 30 graden, we kunnen onze jassen en vesten dus wel weer opruimen.

Donderdag 4 April 2019

Vandaag naar Tanunda gereden, onderweg zagen we overal wijngaarden. In de buurt van Tanunda hebben we het visitor’s centrum van de Jacob’s Creek winery bezocht, en natuurlijk een paar flesjes wijn gekocht. Jacob’s Creek was onze favoriete wijn toen we in Fiji woonden.

Vrijdag 5 April 2019

We gaan lanzaamaan weer terug naar het oosten, we nemen niet weer de kustweg maar gaan nu via het binnenland en volgen de Murray rivier, de grootste rivier van Australie. We hebben een prachtige camping gevonden in Kingston on Murray. Toen we langs de Murray rivier wandelden zaten er honderden witte kaketoes in de bomen langs de rivier, de kaketoes zaten ongelovelijk te kakelen en heen en weer te vliegen, ze waren duidelijk in de weer om een slaapplekje te vinden, een lust om naar te kijken.

Saturday 30 March 2019

The day started with excellent weather, however when we drove off it started raining again. One moment it rained the next moment the sun was shining, this was good for beautiful rainbows. At a certain moment we saw 3 emu's. Unfortunately we did not take any pictures, when driving 80 km/hr it is next to impossible to take good pictures. Today we crossed the border between Victoria and South Australia. Although there is no controlled border crossing, there are quite a few road signs stating that it is strictly forbidden to bring fresh vegetables and fruit from Victoria into south Australia. Of course we did not want to throw away good fruit or vegetables, we therefore made sure that we had eaten all our fruit and veggies before we crossed the border. We went to the first place in South Australia to stock-up again. Hereafter we drove on to Millicent and found a nice small camping where we got an excellent place with a beautiful view over the landscape with rolling hills.

Sunday 31 April 2019

It was terribly cold last night, so we put the heater on, yes our camper van has a combined airco/heater unit, which can be used as long as you have electricity. When we went to bed we put the second duvet on the bed to stay warm. We drive to Robe a 170 year old coastal village with many historical buildings. After we found a nice camping between 2 lakes we went by foot to the village for a stroll.

Monday 1 April 2019

After breakfast we first went to the cape in Robe, to see the harbor, the lighthouse and the so called obelisk. Hereafter we left for Meningi, a coastal village about 150 km south of Adelaide. The coastal road between Robe and Meningi passes straight through Coorong Nattional Park, with a length of more than 130km. The park follows a lagoon, about 130 km long and only a few km wide. The lagoon gets its water from the sea as well as from the Murray river, the water is therefore brackish and attracts many birds, mainly pelicans and ducks. In Meningi we find a beautiful spot for the night along the lake, with hundreds of pelicans around us.

Tuesday 2 April 2019

Today we had a full day of sunny weather, there was no cloud to be seen the whole day. We want to go to Victor Harbor, to get there we had to take a ferry to cross the Murray river. First we drove for many kilometers through to some kind of dessert landscape and suddenly we drove for quite some time through grape vines. Victor Harbor is a medium size city on the coast. In the past it was a whale hunting centre. The whales are still coming between July and October to breed in the area, luckily whale hunting is now banned in Australia.

Wednesday 3 April 2019

Before we left Victor Harbor we first had to do our shopping. Thereafter we moved on to Adelaide to our next camping. In Adelaide we had an appointment with Gary Fok a former colleague of Wim. Gary now works and lives in Adelaide. After work Gary picked us up and showed us the center of Adelaide, after we shared a lovely meal in a restaurant Gary brought us back to the camping. The weather has improved significantly, about 30 degrees C in the daytime, so for the time being we can stow away our cardigans and coats.

Thursday 4 April 2019

Today we moved on to Tanunda on the way we passed many grapevines. When we were close to Tanunda we went to the visitor’s center of Jacob’s Creek winery, of course we bought a few bottles of wine. Jacob’s Creek used to be our favorite wine when we lived in Fiji.

Friday 5 April 2019

After Adelaide we started moving to the east, we do not want to take the coastal route again, instead we take the inland road and follow the Murray River, the biggest river in Australia. We found a beautiful camping in Kingston on Murray. When we walked along the Murray river at dusk time we saw hundreds of white cockatoos in the trees at the riverside, the cockatoos were unbelievably noisy and flew from one tree to the other, they were clearly busy looking for a place to sleep, it was a real pleasure to watch these birds.